Jumaat, 11 April 2014

Surah Al-Mulk - Penyelamat Seksa Kubur

Assalammualaikum 

Jom hafal surah al-mulk bagi yg belum hafal dan fahami maksudnya.

Kebiasaannya sebelum tidur kita baca ( tadah tgn sambil baca)

Bismillahirrahmanirrahim ...


1) doa tidur 


بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ



bismikallahumma ahya wa amutu

Ertinya :

Dengan nama-Mu ya Allah aku hidup dan mati 

2) Selawat ke atas nabi Muhammad s.a.w (7x)


Allahumma solli 'ala Sayyidina Muhammad wa 



'ala ali Sayyidina Muhammad.



3) Al-Fatehah





 4) 3 Qul ( Surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nass)







5) Ayat Kursi


6) Mengucap 2 kalimah syahadah .


ASHADU AN LA ILAHA ILLALLAH WA ASHADU ANNA 



MUHAMMADAN RASULULLAH



Ertinya : Tiada Tuhan yang disembah selain Allah , sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah ...




Raup muka dan tidur mengiring ke kanan. Percayalah tidur anda tenang hingga ke subuh. Tiada gangguan ketika tidur. Panjang ke doa ni? xlah panjang ambil masa 10-15 minit sahaja. Hai layan facebook berejam2 boleh xkan nk baca doa tidur agar sentiasa dilindungi pun susah . 
Pernah kita terlupa bace doa tidur ..semua ni boleh terlupa .. konon saje baring2 kat katil ..tibe2 ley terlelap. x sEdar. Akibatnya, mcm2 mimpi kita dpt dgn tidur mcm terganggu . Bangun pagi lemau lesu je muka .

Kalau xboleh bace semuanya sekali, sekurang2nya bacalah doa tidur .

Surah Al-Mulk ... sebelum ini kita baca setiap kali lepas solat magrib atau isya' ..xtahu pula boleh juga diamalkan sebelum tidur. (Sedihnya.. masih cetek lagi ilmuku) T_T.Yang sebenarnya Al-Quran yakni Qalam Allah boleh sahaja diamalkan dibaca setiap masa . Cuma kita je kadang2 ego xnak buat konon sibuk . Ubah - ubah sikap begini ... 


Kelebihan Surah Al Mulk
Ibnu Abbas berkata: “Pada suatu hari ada seseorang menghampar jubahnya di atas kuburan dan ia tidak tahu bahwa tempat itu adalah kuburan, ia membaca surat Al-Mulk, kemudian ia mendengar suara jeritan dari kuburan itu: Inilah yang menyelamatkan aku. Kemudian kejadian itu diceriterakan kepada Rasulullah saw. Lalu beliau bersabda: Surat Al-Mulk dapat menyelamatkan penghuni kubur dari azab kubur.” (Ad-Da’awat Ar-Rawandi, hlm 279/817; Al-Bihar 82/ 64, 92/313/2, 102/269/
Imam Muhammad Al-Baqir (sa) berkata: “Surat Al-Mulk adalah penghalang dari siksa kubur, surat ini termaktub di dalam Taurat, barangsiapa yang membacanya di malam hari ia akan memperoleh banyak manfaat dan kebaikan, …Sungguh aku membacanya dalam shalat sunnah sesudah Isya’ dalam keadaan duduk. Ayahku (sa) membacanya pada siang dan malam. Barangsiapa yang membacanya, maka ketika malaikat Munkar dan Nakir akan masuk ke kuburnya dari arah kedua kakinya, kedua kakinya berkata kepada mereka: kalian tidak ada jalan ke arahku, karena hamba ini berpijak padaku lalu ia membaca surat Al-Mulk setiap siang dan malam; ketika mereka datang kepadanya dari rongganya, rongganya berkata kepada mereka: kalian tidak ada jalan ke arahku, karena hamba ini telah menjagaku dengan surat Al-Mulk; ketika mereka datang kepadanya dari arah lisannya, lisannya berkata kepada mereka: kalian tidak ada jalan ke arahku, karena hamba ini telah membaca surat Al-Mulk setiap siang dan malam denganku.” (Al-Kafi 2/233/hadis 2)
Imam Muhammad Al-Baqir (sa): “Bacalah surat Al-Mulk, karena surah ini menjadi penyelamat dari siksa kubur.”

Nampak sgt sebelum ini tahu baca je tp x mendalami setiap ayat dalam surah ini . Allahu T_T 

Rasa bersalahnya diri ini pada MU YA ALLAH. ENGKAU ampunilah HAMBAMU ini YA 
AllAH .

credit untuk en. Mhh kerana mengajarku dan sentiasa igtkanku. :-)

1 ulasan:

  1. JOM BACA & HAFAL SURAH ALMULK

    Dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda, “Ada suatu surat dari al qur’an yang terdiri dari tiga puluh ayat dan dapat memberi syafa’at bagi yang membacanya, sampai dia diampuni, yaitu: “Tabaarakalladzii biyadihil mulku… (surat Al Mulk)” (HR. Tirmidzi no. 2891)

    https://www.facebook.com/surahalmulk1/

    BalasPadam