Isnin, 14 April 2014

Doa dan makna Selepas Solat

Assalammualaikum

Dah tahu makna bacaan dalam solat .Selepas solat kena tahu pula doa dan makna selepas solat. Sejujurnya kita x hafal pun  doa dan makna solat ini. Pernah hafal tp xamalkan . Jadi terlupa dan  Kebiasaanya apa yang sering kita amalkan selepas solat ialah :

Surah Al-Fatihah 7x
Surah Al-Insyirah 1x (surah alam nasyrah) :
Zikirullah (Astagfirullah al-azim, Allahu akbar, SubhanAllah)
Doa Selamat Dunia Akhirat
Doa Ibu Bapa
Doa elak ditimpa musibah
Doa dipermudahkan segala urusan
Selawat Ke atas nabi Muhammad s.a.w

Selepas doa akan disusuli mengaji surah dalam al-quran setiap kali selepas solat dan diikuti dgn surah Al-Waqiah/ Yasin ... 

Waktu solat Magrib dan Isya' la waktu yang paling lama untuk kita sujud kepada Illahi dan berdoa pada yang Maha Esa. :')

Sebenarnya baca surah Al-Fatihah terlalu byk fadhilatnya . Antaranya apabila kita membaca surah Al-Fatihah setiap kali selepas solat sebanyak 7x , In Shaa Allah org yang mengamalkannya akan dihindari kesusahan hidup. Di samping sedekahkan lah juga Surah Al-Fatihah kepada insan2 yang telah pergi mengadap Illahi . Nescaya doa kita akan sampai dan jadi bekalan buat mereka di sana .Sebut nama penuhnya dan tujukan Surah Al-Fatihah ini untuk mereka .:')

Kalau mahu lebih detail tentang fadhilat Al-Fatihah boleh ke link ini :


Sebab  selalu baca surah al- Insyirah setiap kali lepas solat . Salah satunya mahu diberikan kelapangan dada daripada Allah sw.t .

Ini lebih detail fadhilat kita membca surat al-Insyirah selepas solat . Boleh rujuk di sini :


Sebenarnya ...dlm doa selepas solat ini pun da terkandung semua apa yang kita doa. Lebih menyeluruh .:)
Allah x penah marah pun dgn hambanya jika kita memperbanyakkan doa lagi selepas solat. Allah lagi suka kerana hambanya menuju ke jalan yang diredhai Allah.


Jadi khusyuklah ketika solat .Jujur kdg2 kita juga susah nk khusyuk dlm solat pabila jiwa tgh kacau serabut dgn mcm2 mslh . Tapi zikrullah lah penyejuk hati dan mak lah sentiasa igtkan diriku agr sentiasa sabar pada setiap ujian yg dilalui . Tanpa ujian kita mungkin x setabah sekarang , Ujian  adalah tanda Allah sentiasa Sayang akan kita agar sentisa sujud dan memohon pada diriNYA.

:'D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan